Чому процедура оцінки впливу на довкілля є важливою та що не так з нею в Україні?
Як сталося, що цей сучасний європейський інструмент сталого розвитку не працює у нас?
Що отримало довкілля, державний бюджет та лісова галузь від проведення процедури ОВД?
Чи єдиними бенефіціарами цього процесу є приватні установи, які видають висновки з ОВД?
На ці та інші питання шукали відповіді учасники Всеукраїнського круглого столу «Оцінка впливу на довкілля – екологічний контроль чи «тормоз» в лісовому господарстві», що відбувся 02 лютого 2024 року в НУБіП України за участю фахівців галузі, експертів, науковців та народних депутатів України.
У рамках заходу обговорили проблематику діючого законодавства у сфері оцінки впливу на довкілля, негативні наслідки його застосування та шляхи вирішення проблем.
Голова Держлісагентства Віктор Смаль підкреслив, що наші підприємства навіть у час повномасштабної війни не можуть оперативно проводити заготівлю для потреб оборони держави на ділянках, що були пошкоджені вітровалами та пожежами. Такі ділянки будуть стояти роками, очікуючи на свій висновок із ОВД, а у цей час розроблятимуться сусідні – здорові насадження.
Дуже важко пояснити колегам-європейцям, що ми маємо заплатити після лісової пожежі приватній організації кілька сотень тисяч гривень для отримання висновку з ОВД, який підтвердить, що горільник можна розробити, а на його місці висадити здоровий ліс.
Україні потрібно відновлювати сотні тисяч гектарів лісів, зокрема, втрачених внаслідок бойових дій та змін клімату. Це величезна робота, яку ми маємо проводити вже сьогодні. На рахунку кожна гривня. Натомість ми втрачаємо час, ресурс та колосальні кошти на розробку і складання звіту з ОВД.
Щоб прибрати пошкоджений або знищений ліс лісокористувачу потрібно заплатити в середньому 500 тис.грн. за проведення процедури ОВД. Процес отримання висновків ОВД триває місяцями. Окрім того, що лісокористувачу потрібно буде витратити значні ресурси на відновлення лісу, йому потрібно іще і нести шалені збитки для отримання висновків з ОВД. Але ж навіть на цьому витрата державних коштів не закінчується. Не забуваємо іще про десятки мільйонів гривень витрачених на післяпроектний моніторинг!
У результаті маємо негативний вплив на екосистему, значні економічні втрати у вигляді неефективно витрачених державних коштів, а часто іще і соціальну напругу - громади не розуміють чому лісівники не наводять лад у пошкоджених частинах лісу.
Окремо акцентували увагу на монополізацію і відсутність прозорого ринку послуг з проведення процедури ОВД та фактично блокування діяльності з розробки документів та проведення ОВД для державних наукових установ.
«У той час, коли в Україні війна і ми маємо консолідувати зусилля на допомогу війську, 65 мільйонів державних гривень було виведено з державних лісогосподарських підприємств на приватні структури, які імітують проведення процедури оцінки впливу на довкілля», - наголосила народна депутатка України Ольга Василевська-Смаглюк - Округ 96.
Народний депутат Олександр Матусевич презентував проект Закону №9516 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо ефективного управління лісами на основі ведення лісового господарства на принципах наближеного до природи лісівництва, адаптованого до кліматичних змін, збереження біорізноманіття в лісах».
«Законопроект прибирає ОВД при проведенні санітарних рубок (за винятком лісів природно-заповітного фонду). Ця норма не є логічною, адже санітарна рубка через довгий час після пожежі або виявлення враженням шкідниками втрачає сенс. Деревина вже зіпсована. Знаючи це, лісові господарства не хочуть витрачати сотні тисяч гривень та замовляти звіти. Тому в деяких регіонах навіть через багато років спостерігаємо згарища, які вже давно мали очистити та висадити молодий ліс», - зауважив Олександр Матусевич.
Державне агентство лісових ресурсів України